Záøí 2008

"Buïte vždy pøipraveni dát odpovìï každému, kdo by se Vás vyptával, o nadìji, kterou máte." (srov. 1. list Petrùv 3, 15 nn)

Když slyšíme lidovou moudrost: "Èlovìk musí mít nìjaké náboženství, musí v nìco vìøit," zjišujeme, že s pojmem náboženství a víry jsou spojeny nejrùznìjší pøedstavy.

Pro jednoho je náboženství vìcí citu, jakéhosi "povznesení se" z všednosti života, které zakouší zvláš v jistých posvátných chvílích (napø. pøi liturgii). Pro jiného je zase spíše cestou poznání a pouèení.

Ale v náboženství se zdaleka tak nejedná o èlovìka, jako o Boha, o setkání èlovìka s ním. Náboženství je vìdomé a svobodné spojení èlovìka s Bohem.

A èlovìk hledá Boha. Vždy jak jinak by bylo možné vysvìtlit, že všechny národy od nepamìti se pøiklánìly k víøe v Boha nebo v bohy, aèkoli je to stálo jisté obìti a urèité omezení jejich svobody. Jak si vysvìtlit, že nikdy nebyla víra v Boha vymýcena a že se i v povrchních lidech znovu a znovu projevuje neklid a touha po Bohu, i když se ji "podaøí" naèas utlumit? Ani samotný "odklon" od Boha v poslední dobì není nièím jiným, než hledáním "nového náboženství" a uvìdomováním si, že èlovìk stejnì bez Boha být nemùže.

Jak se dá vysvìtlit tato touha po Bohu? Jak vysvìtlit to všeobecné zaujetí pro nìjaké "náboženství"? - Možná odpovìï je pouze jediná: boženství patøí k podstatì èlovìka. Bùh stvoøil èlovìka. Vyšli jsme z Boha a máme v sobì touhu se k nìmu vrátit. Stále stává v platnosti výrok Augustinùv: "Naše srdce je plné neklidu, dokud nespoèine u Tebe, Pane!"

Jako poutník se orientuje podle kompasu, aby neminul svùj cíl, tak tato touha øídí a vrací èlovìka k cíli, kterým je Bùh. Posledním a nejvyšším cílem našeho života není nauèit se dokonale svému povolání, více nebo ménì být prospìšný a sloužit lidstvu a potom se s životem rozlouèit. Žijeme zde, abychom poznávali Boha. Abychom ho milovali, sloužili mu a vìrnì pøi nìm stáli. Kdo si to uvìdomí, je na ces k naplnìní smyslu svého života.

Jak mùže èlovìk žít své náboženství? Co znanená ono: být obrácen k Bohu, milovat ho a sloužit mu? - Zcela urèitì to nespoèívá jen v teoretickém poznávání vztahu k Bohu. Náboženství se chápe celého èlovìka, jeho rozumu i srdce. Formuje a utváøí celý jeho život. Vìøící èlovìk (opravdu vìøící) bude ještì lépe plnit své povinnosti a nezradí svou víru ani pro rodinu, spolnost èi národ. Náplní jeho života zùstane jediná myšlenka, jediná možnost: Milovat Boha a sloužil mu. Za všech dob se lidé pokoušeli najít jasné formy svého náboženského pøesvìdèení. Prostøednictvím denního života však jsou nám tyto možnosti nabízeny a dány; a právì na nich máme ukázat, že chceme vìdomì smìøovat k Bohu.

Je však jistá skuteènost, že Bùh mùže promluvit. Znamená to pak pro èlovìka, aby hledal a naslouchal jeho hlasu. A musíme vždy zneklidnìt, když si uvìdomíme, že Bùh k nám promlouvá a my ho neslyšíme? Tak daleko sahá naše odpovìdnost Bohu: slyšet jeho hlas. A jeho projev se pak musí odrážet v celém našem jednání. Zde je však právì èlovìk - buï Bohu vìrný, anebo mu slává mnoho dlužen. Pøedpokládá to ovšem, že èlovìk o Bohu nìco ví. Je tedy velmi dùležité nezapomínat na náboženské poznání.

Avšak náboženství znamená roveò pro èlovìka nejvìtší štìstí. Je to Božská láska, kterou byl èlovìk stvoøen, je to Božská láska, která na nás stále doléhá.

Mnohý èlovìk si sice mùže øíci: "Bez náboženství mohu žít mnohem lehèeji." Na první pohled pøináší náboženství dost povinností. Co však od nás Bùh dùslednì žádá, nejsou jednotlivé ctnosti; on chce nás samotné - a to je spíše dar než požadavek. To však si málokdo uvìdomuje.

Sloužíme tedy Bohu jako milující tvorové, ne jako otroci. A ten, kdo miluje, je opravdovì šastný, když mùže pro milovanou bytost nìco uèinit. Koneènì naše víra a oddanost jsou právì odpovìdí lásky èlovìka k Bohu. V oddanosti Bohu nachází èlovìk nejen štìs. ale také touhu a cíl svého života. Bez nìho (bez tohoto jasného cíle) neví kudy kam.

Jako se kvìtina od zaèátku až po vrchol svého života obrací k slunci, tak život èlovìka není a nemá být nièím jiným, než ustavným návratem k Bohu; pak je posvìcený, plný míru, klidu a radosti.

Zamysleme se, prosím, nad mito slovy a pokusme se takto stavìt se k Bohu. Nakloòme své srdce k nìmu; je to jediná možná cesta, jak nalézt Boha. Ani studium zde nepomùže tolik, jako oddaná modlitba. Proto prosme: "Náš Pane, nauè nás Tebe hledat. Tebe poznávat a také ve všem nacházet."

Avšak ani studium není zanedbalelnou hodnotou v tomto smìru. Proto pøedložíme (na pokraèování) výklad k Apoštolskému vyznání víry, k lepšímu a hlubšímu pochopení tìchto kladních náboženských pravd.