Paprsek světla do stínů dne

Na cestě našich otázek, starosti a bolestných zklamání je božský Pocestný stále naším .společníkem.

„Zůstaň s námi, Pane, neboť se připozdívá." Takové bylo pozvání, kterým se dva učedníci jdoucí do Emauz večer v den vzkříšení obrátili na pocestného, který se k nim připojil. Plni smutku nepomysleli na to, že by tento neznámý byl jejich mistr, který vstal z mrtvých. Přesto zakoušeli, jak jim „hořelo srdce". Mezi stíny dne, který se chýlil ke konci, a temnotou na jejich duši, byl tento pocestný paprskem světla, který probudil naději a otevřel jejich duše. „Zůstaň s námi," prosili. A on pozvání přijal. Krátce na to Ježíšova tvář zmizela, ale Mistr jako by „zůstal" pod rouškou „rozlámaného chleba", před nímž se jim otevřely oči (srov. Lk 24,29n). Na jejich přání, aby zůstal s nimi, odpověděl Ježíš mnohem větším darem: skrze eucharistii našel způsob, jak zůstat v nich.

Přijímat eucharistii znamená vstoupit do hlubokého společenství s Ježíšem. (Jan Pavel II.)

Zůstaňte ve mně a já (zůstanu) ve vás. (Jan 15,4)

Eucharistie

JE JEDNOU Z CEST...

Eucharistie je jednou z cest, po kterých

k nám přichází

zmrtvýchvstalý

Kristus.

Skrze ni vchází

do našich životů,

do   našich   radostí   i strastí.

„Chceš-li ke mně přijít, nemusíš opouštět zemi," říká Bůh, „sám k tobě přijdu, kvůli tobě jsem se stal pozemšťanem. Naříkáš si, že nejsi dost duchovní, abys mohl přebývat v mé blízkosti? Ale já - tvůj Bůh -jsem kvůli tobě vstoupil do hmoty. Od slunce východu do slunce západu beru chléb a víno a proměňuji je ve své tělo a krev." (podle W. Stinissena)

Ježíš říká: „Já jsem chléb života;

kdo přichází ke mně, nikdy nebude hladovět,

a kdo věří ve mne, nebude nikdy žíznit.

Kdo jíme tělo a pije mou krev, má život věčný

a já ho vzkřísím v ooslední den." (Jan 6.35.54)

TOUHA LÁSKY SJEDNOTIT SE

Touha lásky proniknout a sjednotit se s milovaným tak, že nás nic nerozděluje, se v lidském vztahu nikdy beze zbytku nenaplní. Bůh by rád splnil náš sen už tady na zemi, a proto nám dává sám sebe jako pokrm a nápoj. V eucharistii je Pán nejen blízko nás, ale přímo do nás vchází. Stává se pramenem našeho života.

Jako se chléb a víno stávají částí našeho života tím, že je přijímáme, tak se s námi Ježíš v eucharistii sjednocuje a prostupuje celou naši bytost.

MOŽNÁ ZÁVIDÍME UČEDNÍKŮM

Možná občas závidíme učedníkům, že mohli žít v Ježíšově společnosti. My ale máme možnost poznávat ho lépe než oni. Setkáváme se s ním totiž ve skrytosti. Učedníci Ježíše vídávali a domnívali se, že o něm vědí vše, a že už pro ně neexistuje nic tajemného. On ale znamenal mnohem víc, než byli schopni vnímat.

V eucharistii je všecko tak prosté a obyčejné. Jenže právě díky té prostotě nelpíme na vnějších projevech a jsme uváděni hlouběji do Boží nesmírnosti. Bůh rád obrací naruby naše běžně užívané pojmy. Pomocí malých a omezených prostředků - chleba a vína - zjevuje svou nekonečnou velikost.

PŘÍBĚH Z JÁCHYMOVSKÝCH DOLŮ

Rozvěsili jsme po stěnách kahany, na schůdek položili utěrku. Kněz vytáhl kousek chleba, víno v lahvičce od léků, malou bibli, postavili jsme se do půlkruhu a začali „In nomine Patris..." Tehdy se sloužilo ještě latinsky. Jeho tichý hlas, pokojná tvář, vězeňská uniforma, živá víra, vroucnost, s jakou vyslovoval každé slovo mše svaté, kterou uměl nazpaměť, působily přesvědčivě a dojemně.

Přijímání po tolika měsících! Jednota s věřícími na celém světě. V Kristu jsme všichni sjednoceni. A je to možné i bez barokních andělů, soch, obleků, bez varhan a bez parády. Čirá podstata. Zápas o proměnu chleba a vína. V pokoře se mění i člověk ve vězeňské uniformě hluboko pod zemí v novou kvalitu člověka podobného Kristu.

„Jděte v pokoji! Odneste a předávejte pokoj a požehnání a dělejte to jako On. Vydávejte svědectví pravdy, trpělivosti a dobroty v tomto pekle studených skal, hučících strojů a šílených lidí." Dojatí se loučíme, nenápadně se vracíme k výtahu a protože se už skončila výměna havířů, jdeme asi sto metrů dolů po žebříkách. (Anton Srholec)

Já jsem s vámi po všechny dny až do konce světa. (Mt 28,20)

================================================================================

MODLITBA ZA NÁROD Přečtěte, prosím, v ohláškách a kartičky s modlitbou za národ a jeho představitele rozdejte věřícím.

Drazí bratři a sestry, všichni zakoušíme vážnost doby, která v posledních letech zaznamenala:

- nadšení ze svobody, ale podcenila řád duchovních hodnot;

- oslnění hospodářskými výsledky a zvedající se životní úroveň, ale i hospodářskou krizi;

- nadšení pro novou společnost a spoléhání na předvolební sliby, ale i zklamání a nechuť angažovat se.

Nikdo nás však nezbaví zodpovědnosti před Bohem i před dalšími generacemi. Proto vás všechny jako předseda České biskupské konference vyzývám a prosím, abyste se zapojili pravidelnou modlitbou, kterou vám předkládáme, za náš národ a jeho představitele. V dějinách spásy se mnohokrát ukázalo, že právě vnější a společenské problémy často způsobené odklonem od Boha, které tlačily lid, byly impulsem k novému obrácení, věrnějšímu přilnutí k Bohu a k modlitbám plným důvěry, které Bůh vyslyšel. Bůh je připraven i dnes nás vyslyšet. Všem, kteří přijmou tuto výzvu, upřímně děkuji a každému ze srdce žehnám

Všemohoucí věčný Bože, na přímluvu svatého Václava, dědice české země, přijmi naše prosby za ty, kteří nám vládnou: dej jim ducha moudrosti a prozíravosti: ať respektují Tvůj spravedlivý řád, hájí lidskou důstojnost a život každého člověka od početí až do přirozené smrti: ať podporují zdravou rodinu založenou na celoživotním věrném svazku muže a ženy; ať poctivě spravují svěřený majetek a svým jednáním dávají dobrý příklad celé společnosti; ať jsou zodpovědní vůči dalším generacím, probouzejí touhu po dětech a jejich dobré výchově. Nás pak naplňuj Svatým Duchem a veď ke svědomitosti, abychom svým životem přispívali ke šťastné budoucnosti národa a zodpovědně rozhodovali. O to prosíme skrze Krista, našeho Pána. Amen:

Česká biskupská konference kritizuje záměry ministerstva školství ohledně sexuální výchovy na základních školách. Čeští a moravští biskupové na svém zasedání zhodnotili materiály MŠMT vydané k realizaci koncepce podpory a ochrany zdraví ve školách jmenovitě Doporučení MŠMT k realizaci sexuální výchovy v základních školách (dále Doporučení) a metodickou příručku Sexuální výchova - vybraná témata (2009) (dále Příručka) - a zveřejnili následující prohlášení:

Biskupové vnímají závažnost zmíněných materiálů, které jsou podle vyjádření autorů počátkem pro vytváření jednotné strategie rámcového vzdělávacího programu a odborné formace vyučujících.

ČBK považuje za nezbytné, aby tak závažnému kroku předcházela diskuse pedagogů s dalšími zainteresovanými skupinami, k nimž v prvé řadě patří rodiče détí. Nic takového se dosud nestalo. Přitom platná novela tzv. školského zákona zakládá právo zákonných zástupců vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání. S uplatněním tohoto práva Doporučení nepočítá.

Za nepřípustné považujeme vyznění metodické Příručky, které diskriminujícím způsobem zvýhodňuje výchovu výlučně zaměřenou na individuální prospěch jednotlivce.

Nabízené didaktické náměty nejenže popírají záměr Doporučení, aby si žáci „osvojili a kultivovali odpovědné chování, rozhodování a komunikaci v situacích souvisejících s reprodukčním zdravím, partnerskými vztahy, rodinným životem a rodičovstvím", ale doporučují takové formy a metody, které ohrožují mravní výchovu mládeže, což je jednání, které má trestněprávní charakter. Při aplikaci zmíněných postupů způsobem uvedeným v Příručce lze očekávat, že bude zraňována důstojnost dětí i samotných pedagogů.

ČBK podporují snahu podávat dětem i mládeži dostatek informací, které by posloužily pro utváření zralé lidské osobnosti. Je však přesvědčena, že by se tak mělo dít s respektem ke kulturnímu, sociálnímu a rodinnému kontextu. Čeští a moravští biskupové